Welke auto's roesten het minst, en welke het meest?
Welke auto's roesten het minst, en welke het meest?
Roest is een nachtmerrie voor autobezitters. Het kan een elegant en goed onderhouden voertuig in een mum van tijd in een wrak veranderen. In dit artikel gaan we bekijken welke auto's het minst en het meest roesten, en hoe je dit probleem kunt aanpakken.
Waarom roesten auto's?
Roest op een auto is het resultaat van een chemische reactie tussen staal, water en zuurstof uit de lucht. Strooizout dat in de winter wordt gebruikt om ijs en sneeuw te smelten kan dit proces versnellen. Hoewel veel auto's tegenwoordig worden vervaardigd met gegalvaniseerd staal, dat resistent is tegen corrosie, blijft roest een probleem, vooral bij oudere modellen.
Welke auto's roesten het meest?
Corrosie is een probleem dat niet alleen de esthetiek en de waarde van de auto aantast, maar ook de duurzaamheid en veiligheid. Onder de snelst roestende auto's bevinden zich verschillende merken en modellen die voornamelijk in Japan en Korea, maar ook in Frankrijk en Duitsland zijn gemaakt. Hier zijn enkele voorbeelden van auto's waarbij roestproblemen relatief snel optreden:
- Mazda 6 / Mazda 3, vooral rond de dorpels en achter spatborden;
- Nissan Almera met corrosie op deuren, dorpels en wielkasten;
- Hyundai i30 en de vergelijkbare Kia Ceed met corrosie op de dorpels;
- Alfa Romeo 156 met roest op zowel de achter- als voorvleugels en op de dorpels;
- Mercedes E-klasse W210 met bijna overal roest;
- Opel Astra G / Astra H met roest op deuren, spatborden en dorpels;
- Ford Focus MK1 / MK2 met corrosie op de dorpels en spatborden;
- BMW 3 Serie E36, met speciale aandacht voor spatborden en deuren;
- Fiat Punto I / II en 126p (vooral de laatste EL-serie) - het vinden van een ongeroest exemplaar is bijna een wonder.
- Oudere Honda Civic generaties hebben vaak roest rond de wielkasten en dorpels.
- Subaru Forester en Impreza - geroeste achter spatborden zijn bijna de norm.
- Oudere Toyota Corolla modellen waren gevoelig voor roestende wielkasten en deuren.
- Oudere Volkswagen Golf generaties hebben problemen met roest op deuren, wielkasten en het onderstel.
- Mercedes A-klasse W168 - lagere delen van deuren en dorpels zijn vaak corrosie-hotspots,
- Jeep Cherokee - vooral oudere modellen kunnen corrosieproblemen op het onderstel hebben.
- Land Rover Discovery - corrosie van het onderstel en het frame wordt vaak gemeld door eigenaren.
Ongeacht het merk, is het altijd de moeite waard om de geschiedenis van het voertuig te controleren, bijvoorbeeld via een VIN-rapport, voordat je tot aankoop overgaat.
Welke auto's roesten het minst?
Auto's die het minst roesten zijn vaak gemaakt van dik Zweeds staal of gegalvaniseerd staal, volgens experts en marktobservaties van gebruikte auto's. Modellen zoals de Audi A6 C5 of C6, de onsterfelijke Audi 80, Vauxhall (Opel) Insignia, of BMW 5 Serie E60 worden als de meest corrosiebestendige beschouwd. Roestbestendigheid kan ook worden verhoogd door regelmatig anti-corrosiebehandelingen toe te passen. Het is ook belangrijk om te letten op delen van de auto die bijzonder gevoelig zijn voor corrosie, zoals spatborden, uiteinden van bewegende elementen, en raam- en deurrubbers.
Hieronder zijn nog enkele voorbeelden van auto's die als corrosiebestendig worden beschouwd:
- Lexus RX - Als een premium merk van Toyota gebruikt Lexus goede kwaliteit anti-corrosiematerialen.
- Honda CR-V - Biedt solide constructie en materialen die resistent zijn tegen corrosie.
- Audi A4 - Nieuwere generaties gebruiken vaak hoogwaardig gegalvaniseerd staal.
- Volkswagen Golf - Vooral nieuwere generaties, die verschillende technologieën gebruiken om tegen roest te beschermen.
- Mercedes-Benz S-klasse - Als een luxe model gebruikt het vaak geavanceerde anti-corrosietechnologieën.
- Porsche Cayenne - Naast een high-end voertuig, heeft het ook een reputatie voor du
urzaamheid en roestbestendigheid opgebouwd.
- Tesla Model S - Als een elektrische auto was de Model S ontworpen om corrosie te minimaliseren, mede dankzij het gebruik van aluminium in de constructie.
Het is vermeldenswaard dat zelfs voor modellen die bekend staan om hun goede roestbestendigheid, regelmatig onderhoud en geschikte corrosiebeschermingsmiddelen essentieel zijn voor het behoud van het voertuig.
Natuurlijk kun je altijd goed onderhouden exemplaren vinden tussen modellen die meestal snel roesten, evenals auto's met zichtbare tekenen van corrosie onder die welke meestal minder gevoelig zijn voor roest. Alles hangt af van de omstandigheden en het karakter van het gebruik van het voertuig.
Hoe ga je om met roest op de carrosserie?
Als je goed voor je voertuig zorgt, kun je het verschijnen van roest aanzienlijk vertragen. Hier zijn enkele punten over wat je moet doen om voor de carrosserie van je auto te zorgen:
- Controleer de auto regelmatig: Vind en repareer eventuele lakschade die tot corrosie kan leiden.
- Reinig de auto: Was de auto regelmatig, vooral na het rijden in de regen of op gezouten wegen.
- Bescherming: Gebruik gespecialiseerde producten om tegen corrosie te beschermen.
- Roest verwijderen: Als je roest opmerkt, is het het beste om het beschadigde gebied onmiddellijk te schuren en opnieuw te schilderen. Bij diepe corrosie is het de moeite waard te investeren in carrosserieherstelplaten of grotere carrosseriedelen en specialisten in te schakelen voor de installatie ervan.
Samenvatting
Corrosie is een probleem waarmee veel autobezitters worden geconfronteerd. Bij het kiezen van een auto is het de moeite waard om aandacht te besteden aan modellen die bekend staan om hun betere roestbestendigheid. Onthoud echter dat regelmatig onderhoud en zorg voor de auto essentieel zijn om roest te voorkomen. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen.
Opmerking: Deze lijst van voertuigen is niet uitputtend, en de genoemde modellen zijn alleen ter illustratie. De roestbestendigheid kan binnen een bepaald model variëren vanwege factoren zoals fabricagedatum, onderhoudsgeschiedenis en het klimaat waarin de auto werd gebruikt.